01.05.2023 року. 8 класи. Українська література
ТЕМА: “Місце для дракона” Юрія Винничука – повість-казка про сучасний світ, у якому й досі живуть “драконячі закони”. Парадокс: дракон Грицько - поет і християнин. Проблематика твору
1. Для допитливих:
- Як ви розумієте слово альтруїзм ? (безкорисливе піклування про благо інших і готовність
жертвувати особистими інтересами).
- Як ви розумієте слово „самопожертва”? Згідно зі словниковим тлумаченням, самопожертва – це особистісна пожертва, людина жертвує собою, своїми особистісними інтересами заради єдиної мети, заради благополуччя інших, зречення від самого себе заради чогось або когось.
У світовій літературі ми можемо знайти подібний твір Кеннета Грехема «Казка про доброго дракона». Щоправда сюжет та герої трохи інші: зокрема, про існування дракона дізнається хлопчик, а не Пустельник. Малий вирішує попередити про небезпеку (згадаймо, що князь навпаки "організовує" вбивство). З драконом хоче битися Юрій-змієносець. Хлопчик домовляється із Юрієм, відбувається "вдавана" битва, після якої "злодієві" дається "шанс" не шкодити людям. Всі щасливі. Тобто не перемогли "драконячі закони". Є багато схожого: дракони (зовсім не злодії, з поетичною натурою, прагненням до краси тощо), хлопчик - Пустельник; лицар - Юрій-змієносець (щоправда, різні за характерами, віком, вдачею).
2. Творча робота. Пришліть мені в особисті роботу.
Варіант 1. Підберіть фото-ілюстрації сьогодення, які візуалізують головну думку цитат. Оформіть роботу у вигляді слайдів чи колажів. Які джерела зла ви бачите навколо?
Цитати можна вибрати звіси - натисніть ТУТ.
— Держава спала. Я мусив її розбудити, — аж застогнав князь.
— Але розбудили не державу, а лихі інстинкти... — сказав пустельник. — Це ще добре, як народ на цьому й заспокоїться. А як ні?.. Що буде, коли відчує, що йому замало смерті змія, бо зло ним не вичерпалося? Що буде, коли він кинеться шукати й інші джерела зла? Чи всі вони будуть справжні?.. Одного дракона на всю державу замало. Де взяти ще стільки драконів, аби кожен з нас мав кого розіп’ясти? Де взяти стільки іуд, аби мали на кого перекласти провину? Коли народ не має кого проклинати, сили його підупадають. Боже! Пошли нам драконів! Не обділи нікого, навіть юродивого! Навіть нетямущої дитини, бо й вона мусить мати свою турнію!
Варіант 2. Сенкан про дракона, князя, пустельника, князівну, лицаря.
- 1- тема (іменник)
- 2- опис теми (2 прикметники)
- 3- дія пов’язана з темою (3дієслова)
- 4- фраза переважно з 4слів, висловлює ставлення до теми
- 5- ніби висновок (1слово,синонім до слова( теми)
3.Самооцінювання.
- Перевірте свої знання тексту - натисніть ТУТ.
4. Підсумок уроку:
Гіркий досвід героя роману вчить нас: не можна побудувати справедливості неправедними діями, не можна стати щасливим на нещасті інших. Лише з добра можуть вирости зернятка добра, а зло породить ще більше зло. Але і добро слід робити чистими руками, не заплямованими людською кров'ю. Ця повість підштовхує до серйозних роздумів, переосмислення цінностей, підштовхує з'ясувати для себе, що є добро, а що - зло, яку величезну цінність має людське життя, яке не маєш права зганьбити й відібрати.