11-А клас УЛ

Підручник:

Онлайн-курс «Лайфхаки з української літератури» https://www.youtube.com/playlist?list=PL_zDp5rG6HqsKgG_WKNDzCBww3FzLvHUj

І семестр

ВСТУП

«РОЗСТРІЛЯНЕ ВІДРОДЖЕННЯ». ЛІТЕРАТУРНИЙ АВАНГАРД

1.

Повторення вивченого

Стильові риси культурно-історичних епох. Поняття «бароко», «романтизм», «реалізм», «модернізм»: загальна характеристика стилів та їх прояви у літературі й інших видах мистецтва.

 08.09.

08.09.

 https://kovtun75.blogspot.com/p/8-9-10-1.html

2

Українська література ХХ ст. як новий етап в історії національної культури. Суспільно-історичні умови розвитку, основні стильові напрями (модернізм, cоцреалізм, постмодернізм). Митець і влада, свобода творчості. Стильове розмаїття мистецтва 1920-х років. Поняття «розстріляне відродження»,                        домінування соцреалістичної естетики в1930-ті роки.

ТЛ: «розстріляне відродження».

МЗ: Україна пореволюційна, складне економічне становище, розвиток культури, мистецтва (історія).

МК: український живопис, зарубіжна література 1910-1930 рр.; документальний фільм «Червоний ренесанс» (2005; реж. В.Шкурін, О.Фролов).

Літературний авангард (оглядово). Авангардні тенденції в українській літературі 1920-х років. Поет-футурист М.Семенко – сміливий експериментатор. Урбаністичні мотиви його лірики, їхня змістова новизна, ламання класичної форми («Бажання», «Місто», «Запрошення»).

ТЛ: авангард, футуризм, урбанізм.

МЗ: розвиток українських міст у 1910-х роках (історія).

МК: український малярський авангард, футуризм; авангардна українська музика (Б.Лятошинський, С.Туркевич-Лукіянович, К.Шипович та ін.).

 15.09.

15.09.

 Відео до уроку - натисніть ТУТ

Творча робота (спільний проект) - натисніть ТУТ

Самоперевірка та самооцінювання (за змістом відео): 

тест №1 - ТУТ

тест №2 - ТУТ

ПОЕТИЧНЕ САМОВИРАЖЕННЯ

3

Провідна роль поезії у 1920-ті роки. Потужне ліричне самовираження, емоційне переживання пореволюційної епохи, її духовних катаклізмів.

Павло Тичина. Основне з життя і творчості поета. Трагізм його творчої долі. Найбільший модерніст 1920-х років. Звернення до «вічних» тем, мотивів, особливості віршування; потужне ліричне «Я» як символ нової людини; поєднання тенденцій символізму, неоромантизму, експресіонізму, імпресіонізму. Поезія «Арфами, арфами…».

ТЛ: вітаїстичність, експресіонізм (повторення), кларнетизм.

 

 презентація до уроку - натисніть ТУТ

4

Феномен «кларнетизму». Вітаїстичність як наскрізна оптимістична тональність, життєствердна настроєвість (зб. «Соняшні кларнети»). Поезії «О панно Інно...»,  «Ви знаєте, як липа шелестить...»

МЗ: експресіоністські твори в зарубіжній літературі (зарубіжна література).

 

Напам’ять 1 поезію (на вибір)

5

Художнє відтворення національно-визвольного пробудження народу, уславлення борців за вільну Україну («Пам’яті тридцяти», «Одчиняйте двері…»)

МК: творчість художників М.Жука, А.Петрицького, В. і Ф.Кричевських. «Біле і чорне» М.Жука. Музика Б.Фільца, М.Вериківського, П.Синиці, Г.Ляшенка
та ін. на слова П.Тичини. Малярські роботи П.Тичини, музика в його житті. Фільми «Кларнети ніжності», «Духовні співи Павла Тичини», «Павло Тичина. Я кличу тебе» (із циклу документальних фільмів «Гра долі») (2006; реж. Василь Вітер).

 

 

6

Євген Плужник -  один із провідних поетів «розстріляного відродження». Його творча біографія, трагічна доля. Сповідальність, ліричність, філософічність лірики. Поезія  Є.Плужника «Вчись у природи творчого спокою...».

ТЛ: поглиблення поняття про ліричного героя.

МЗ: Соловки – місце ув’язнення українських письменників (історія).

 

 

7

Урівноваженість душевного стану ліричного героя, мотив туги за минущістю краси, гармонією світу і людини, мить і вічність у чуттєвому вираженні. Поезія  Є.Плужника «Ніч... а човен – як срібний птах!..». МК: герметична поезія В.Свідзінського. Імпресіонізм в українському живописі 1920-х років (П.Нілус, Д.Бурлюк, М.Бурачек, О.Мурашкота ін.).

 

Напам’ять 1 поезію (на вибір)

«КИЇВСЬКІ НЕОКЛАСИКИ»

8

Максим Рильський. Група «київських неокласиків». Їхнє творче кредо, орієнтація на традицію, класичну форму вірша. Різногранний творчий шлях М. Рильського, рання творчість. Філософічність, афористичність його лірики. Мотиви пошуків душевної рівноваги, краси в житті та в душі, вітаїзм, сповідальність, життєлюбство. Захоплення красою й величчю світу («Солодкий світ!..»).

ТЛ: філософічність, сонет.

МЗ: французька поезія і творчість «київських неокласиків» (зарубіжна література).

 

 Тестування - ТУТ

9

Сонет «У теплі дні збирання винограду» – вишуканий зразок неокласичної інтимної лірики. Краса природи, краса людини та її почуттів. Звернення до античних образів.

МК: документальний фільм «Як на духу. Невідомий Максим Рильський» (2008; реж. Л.Харшан); «Poeta maximus» (із циклу фільмів «Гра долі») (2008;реж. Василь Образ); музичні твори Л.Ревуцького, В.Берковського, О.Білаша.

 

Напам’ять 1 поезію (на вибір)

10

Контрольна робота №1. (тестові завдання). Вступ. «Розстріляне відродження». Літературний авангард. Поетичне самовираження. «Київські неокласики».

 

 

ПРОЗОВЕ РОЗМАЇТТЯ

11

Жанрово-стильове розмаїття. Нові теми, проблеми. Часткова ідеологічна заангажованість, експериментаторські модерністські пошуки, опертя на національну і європейську традиції. Зв’язок із поезією. Життєвий і творчий шлях Миколи Хвильового (М.Фітільова). Провідна роль у літературно-мистецькому житті 1920-х років. Романтичність світобачення. Участь у ВАПЛІТЕ, у дискусії 1925-1928 рр.

МЗ: більшовизм в Україні революційній та пореволюційній (історія).

 

 

12

«Я (Романтика)» – новела про добро і зло в житті та в душі. Проблема внутрішнього роздвоєння людини між гуманізмом і фанатичною відданістю революції, між загальнолюдськими, вічними цінностями й політичною кон’юнктурою. Реальне та уявне у творі. Образ ліричного «Я». Роль присвяти. Образ матері, його символічність.

МК: документальні фільми: «Цар і раб хитрощів», «Червоний ренесанс»; художні фільми: «Вальдшнепи», «Пудель», «Я той, хто є». «Портрет М. Хвильового» А.Петрицького.

 

 

13

Юрій Яновський. Творча біографія письменника, загальна характеристика творчості. Ю. Яновський і кіно. Романтичність світовідчуття. Романтизована стихія національно-визвольного руху (роман «Чотири шаблі»). Роман у новелах «Вершники» – зразок соцреалізму. Новаторство художньої форми («Майстер корабля»): модерний сюжет, що інтригує, умовність фабули, зміщення часопростору.

МЗ: українське кіномистецтво 1920-х років, «культурна революція» (історія).

 

 

14

Юрій Яновський «Майстер корабля». Проблеми творення нової української культури, духовності української людини, її самоусвідомлення в новій дійсності, символічність образів. Неоромантичні герої То-Ма-Кі, Режисер, Сев, Тайях та їх прототипи, модерністські образи Міста, Моря. Морально-етичні колізії твору. Національне крізь призму загальнолюдського.

ТЛ: художній час і простір, умовність зображення. МК: Ю.Яновський і М.Хвильовий, Ю.Яновський і О.Довженко. «Портрет Ю.Яновського» А.Петрицького.

 

 

15

Розвиток мовлення №1. (усно) Усний міні-твір. Висловлення власного ставлення до проблеми збереження своїх коренів, небезпеки їхньої втрати; до високих загальнолюдських ідеалів.

 

 

16

Валер’ян Підмогильний.  Життєвий шлях, трагічна загибель. Автор інтелектуально-психологічної прози, перекладач. Світові мотиви підкорення людиною міста, її самоствердження в ньому, інтерпретовані на національному матеріалі в романі «Місто».

ТЛ: урбаністичний роман.

МЗ: розвиток українських міст у 1920-х роках (історія).

 

 

 

17

Роман «Місто». Зображення «цілісної» людини: в єдності біологічного, духовного, соціального. Морально-етичні колізії твору.

 

 

18

Роман «Місто». Образ українського інтелігента Степана Радченка, вихідця із селян, еволюція його характеру, проблеми ствердження в міському середовищі. Жіночі образи в ньому.

МК: вплив А.Франса, Г.Флобера, Гі де Мопассана, Оноре де Бальзака, філософії Ф.Ніцше, А.Шопенгауера, З.Фройда на В.Підмогильного. Роботи українських художників із зображенням Києва 1920-х років.

 

 

19

Остап Вишня (Павло Губенко). Трагічна творча доля українського гумориста, велика популярність і значення його усмішок у 1920-ті роки. Відбиток у них тодішнього суспільства, літературно-мистецького середовища. Письменник і його час. Усмішки «Моя автобіографія», «Письменники».

ТЛ: усмішка.

МЗ: мистецтво «розстріляного відродження» (історія).

 

 

20

Оптимізм, любов до природи, людини, м’який гумор як риса індивідуального почерку Остапа Вишні («Сом»). Пейзаж, портрет, характер людини, авторський голос, народні прикмети, прислів’я та приказки в усмішках.

МК: документальні фільми «З життя Остапа Вишні» (у гол. ролі Б. Ступка), «Гіркі усмішки Остапа Вишні».

 

 

21

Розвиток мовлення №2 (письмово). Написання гуморески.

 

 

22

Контрольна робота №2. (тестові завдання, відповіді на запитання). Прозове розмаїття.

 

 

МОДЕРНА ДРАМАТУРГІЯ

23

Розвиток національного театру («Березіль» Леся Курбаса, Харківський театр ім. І.Франка), драматургії 1920−1930 рр. (від ідеологічних агіток до психологічної драми). П’єси В.Винниченка, М.Куліша, І.Дніпровського, І.Кочерги, Я.Мамонтова на перетині традицій «корифеїв», зарубіжної класики і модерної драматургії. Микола Куліш. Основне про життєвий і творчий шлях митця. Зв’язок із театром Л.Курбаса. Національний матеріал і вселюдські, «вічні» мотиви та проблеми у п’єсах.

МЗ: національний і зарубіжний театр 1920-1930 рр. Політика «коренізації» («українізації») в Україні 1920-х років (історія).

МК: художній фільм «Зона», документальні фільми «Тягар мовчання», «Червоний ренесанс», вистава «Отак загинув Гуска» (Київський академічний молодий театр).

 

 

24

Сатирична комедія «Мина Мазайло». Проблема готовності українського суспільства бути українським (на прикладі позиції, поведінки дійових осіб). Специфіка комедійного жанру: про серйозне легко, грайливо. Розвінчання національного нігілізму, духовної обмеженості на матеріалі українізації (Мина, Мокій, дядько Тарас, тьотя Мотя).

ТЛ: сатирична комедія.

 

 

25

Сатирична комедія «Мина Мазайло». Сатиричне викриття бездуховності обивателів, що зрікаються своєї мови, культури, родового коріння.

Драматургічна майстерність автора. Актуальність п’єси для нашого часу.

 

 

ПЕРЛИНИ ЗАХІДНОУКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ

26

Автономність, відкритість зарубіжним традиціям і новітнім процесам, розвиток української літератури в Західній Україні до 1939 р.

Богдан-Ігор Антонич. Коротко про митця. Аполітичність, наскрізна життєствердність, метафоричність і міфологізм поезій; екзотика лемківського краю в контексті вселюдських мотивів. Лемківська конкретика як джерело образних асоціацій. «Зелена євангелія» – нерозривна єдність природи і людини, ідея життєствердження. Поєднання язичницьких мотивів із християнськими («Різдво», «Коляда»). Роздуми над поезією Б.-І.Антонича.

ТЛ: міфологізм, асоціативність.

МЗ: Західна Україна до 1939 року (історія), народні звичаї українців (історія); навички ІТ (інформатика); мовні особливості поезії (українська мова).

МК: творчість раннього П.Тичини.

 

Напам’ять 1 поезію (на вибір)

27

Осип Турянський. Коротко про письменника. Історичний матеріал Першої світової війни як предмет художнього узагальнення й філософського осмислення. «Поза межами болю»  - поема в прозі, що хвилює, єднає людські серця, звільняє і просвітлює душу. Умовність зображення (події поза конкретним часом і простором). Загальнолюдські мотиви і гуманістичні цінності. Біологічні інстинкти і духовна воля до життя: ідея перемоги духу над матерією.

ТЛ: поема в прозі.

МЗ: Україна в Першій світовій війні (історія).

 

 

28

Гуманістичний, життєствердний пафос поеми в прозі, його вселюдська значимість і всеохопність. Розгляд ідейно-художнього змісту окремих фрагментів твору, їх коментування.

МК: ілюстрації до повісті «Поза межами болю» (1921 р., автор невідомий). Художній фільм «Поза межами болю» (1989; реж. Я.Лупій).

 

 

29

Контрольна робота №3. Контрольний класний твір (есе).

 

 

30

Позакласне читання №1. Улас Самчук «Марія».

 

 

31

Література рідного краю №1. Знайомство з творчістю Сергія Жадана.

 

 

32

Повторення та узагальнення вивченого в І семестрі.